Geležinkelio transporto priemonių traukos elektros pavarų su perjungiamais reaktyviaisiais elektros varikliais valdymas

  • Leonid Mazurenko
  • Maksym Shykhnenko
  • Oleksandr Dzhura
  • Oleksandr Bilyk
  • Olha Chorna
Raktiniai žodžiai: perjungiamas reaktyvusis elektros variklis, traukos elektros pavara, geležinkelio transportas, elektrinis lokomotyvas, impulsų truk­mės moduliavimas, sukimosi greičio reguliavimas, efektyvumas

Anotacija

Elektriniai automobiliai vis plačiau naudojami siekiant mažinti taršą, kurią sukelia degalais iš iškastinio kuro varomos transporto priemonės. Jų populiarėjimą skatina ir didėjančios naftos produktų ir gamtinių dujų kainos. Sparčiai auganti elektrinių automobilių gamyba ilgainiui padės spręsti šiuos iššūkius miestuose. Už miesto ribų patartina plėtoti tarpmiestinį elektrinį transportą, visų pirma geležinkelius, kurie gali reikšmingai sumažinti keleivių ir krovinių pervežimo sąnaudas.
Straipsnyje nagrinėjamos galimybės geležinkelio lokomotyvų pavarose naudoti perjungiamus reaktyviuosius elektros variklius kaip alternatyvą mažiau efektyviems, pasenusiems nuolatinės srovės varik­liams. Toks variklis buvo suprojektuotas nuolatinės srovės variklio korpuse, siekiant ištirti jo, kaip traukos variklio, statines charakteristikas. Sukurtas perjungiamo reaktyviojo elektros variklio matematinis modelis ir apskaičiuotos jo statinės charakteristikos įvairioms maitinimo įtampoms bei apkrovos sukimo momentams, būdingiems geležinkelio transporto traukos elektros pavaroms. Siekiant įvertinti šio variklio darbo efektyvumą, buvo palygintos jo traukos, mechaninės ir energetinės charakteristikos esant skirtingoms maitinimo įtampoms su atitinkamomis nuolatinės srovės traukos variklio charakteristikomis. Taikant šį palyginimo metodą maitinimo įtampa buvo reguliuojama keičiant sujungimų schemą. Be to, pasiūlytas algoritmas perjungiamo reaktyviojo elektros variklio valdymui, taikant fazinės įtampos impulsų trukmės moduliavimą ir sudarant traukos charakteristikų šeimą. Tyrimo rezultatai parodė, kad siūlomas metodas tokio variklio sukimosi greičiui reguliuoti leidžia gauti reikiamą traukos charakteristikų skaičių ir atlikti žingsninius arba sklandžius perėjimus tarp charakteristikų. Gauti rezultatai patvirtina perjungiamų reaktyviųjų elektros variklių efektyvumą nuolatinės srovės traukos elektriniuose lokomotyvuose.

Publikuotas
2025-11-04
Skyrius
Straipsniai